|
СЛОВНИК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ ПОНЯТЬ І ТЕРМІНІВ Посібник для профільної школи ![]() Катеринопіль 2014 Розділ виставки: Перспективи розвитку профільної старшої школи Укладач: Коровченко Ірина Юріївна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Катеринопільської райдержадміністрації Посібник містить адаптовані до шкільного курсу світової літератури літературознавчі терміни та поняття за чинними програмами профільної школи з урахуванням загальних методичних принципів вивчення теорії літератури. Стане у нагоді вчителям світової, української літератури на уроках у школі профільного рівня та під час підготовки до ДПА і ЗНО. Рекомендовано до друку радою методичного кабінету Протокол від 20.03.2014 №3 ![]() Передмова Світова література – навчальний предмет, головною метою якого є «залучення школярів до найвищих досягнень світової літератури й культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, виховання естетичного смаку, високої читацької й загальної культур, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури» та через добір творів для текстуального вивчення «репрезентувати певне літературне явище, добу, стиль (від індивідуально-авторського до стилів літературних «великих епох» і/або національних літератур)». [13] Тому ознайомлення учнів із літературознавчими термінами і поняттями – необхідна умова повноцінного аналізу та інтерпретації художніх творів, глибокого проникнення до закономірностей перебігу літературного процесу, свідомого вивчення предмета. Учителеві слід керуватися загальними методичними принципами під час вивчення теоретико-літературних понять. Принцип науковості полягає у відповідності тлумачення понять теорії літератури, що вивчаються у школі, сучасному рівню літературознавчої науки. Принцип наступності. Поняття з теорії літератури вивчаються протягом усього курсу "Світова література", тому вчитель має враховувати ті знання, які учні вже мають, й відштовхуватися від них, вводячи нові поняття. Принцип доступності. Визначення теоретичних понять у літературознавчих словниках-довідниках розраховані на дослідників літератури, тому вчитель має певною мірою адаптувати подані в довідковій літературі поняття. Принцип співвідношення понять з теорії літератури з літературними творами, явищами, спадщиною митців, твори яких вивчаються. До введення нових понять на уроках світової літератури можна прямувати двома шляхами: 1) дати визначення нового поняття, а потім показати спосіб його виявлення на літературних прикладах з матеріалу, що вивчається; 2) на підставі вивчення літературних творів, явищ узагальнити знання учнів, подавши нове теоретико-літературне поняття. Принцип опори на культурологічний контекст. Вивчення світової літератури передбачає врахування розвитку світової культури, адже літературу неможливо відокремити від загальних культурних процесів і філософської думки. Такий підхід доцільний і в процесі вивчення понять з теорії літератури, адже сприятиме формуванню широкого культурного кругозору учнів, поглибленню їхньої гуманітарної освіти. Принцип багатозначності. Літературознавчі поняття, як правило, багатозначні: один і той самий термін може вказувати на різні явища, тож учителеві слід розкривати учням різні значення літературознавчих термінів у їхньому взаємозв’язку. Принцип історизму. Кожне з теоретико-літературних понять має свою історію. Літературознавчі терміни змінювалися протягом розвитку літератури й мистецтва. Врахування історичності літературознавчих понять допоможе вчителеві сформувати в учнів цілісне уявлення про літературний процес і його динаміку. Принцип типологічних взаємозв'язків зарубіжної та української літератур. Більшість теоретичних понять, що вивчаються в курсі світової літератури, представлені і в курсі української. Тому варто під час вивчення цих понять звертатися до творів і явищ не тільки зарубіжної, а й вітчизняної літератури. У роботі з літературознавчими термінами треба дотримуватися певних правил:
У зв'язку з цим словникові статті посібника містять не тільки визначення літературознавчих понять і термінів, але й короткий коментар, адаптований для кращого розуміння школярів. Доцільно також мати на увазі рівні опанування учнями теоретичних понять, які вчитель повинен враховувати під час оцінювання та мотивації оцінок школярів.
|
Аерокосмічні методи дослідження Землі — сукупність методів дослідження І картографування- географічної оболонки Землі, ландшафтів,... | Економічна теорія – основа політики, a основою суспільства залишаються політика та мораль наша колективна воля та інші приватні системи... | ||
О. В. словник енциклопедія з предметів «технологія приготування напоїв І коктейлів та їх характеристика» та «організації обслуговування... | Коли?” розвиває увагу, вчить зосереджуватися, вміти самостійно міркувати. Захоплюючись грою, діти не помічають, що вони навчаються:... | ||
У словнику вміщено понад 18 тисяч сталих словосполучень сучасної російської літературної мови, переклад яких на українську мову становить... | Мета: Збагатити словник учнів діловою лексикою з метою успішного оволодіння ними діловою документацією, дати поняття про оголошення,... | ||
Словник до теми: Аматерасу, синто, буддизм, сабі, вабі, силуй, юген, ікебана (чол р.), бонсай, каліграфія, ієрогліфи, олтар краси,... | Род. За міфами, він зачинатель усього живого, адже був богом природи, урожаю, керував дощем І блискавицею. Про могутність цього божества... |