Пошук по сайту

Біологія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема уроку. Фотосинтез

Тема уроку. Фотосинтез





Тема уроку. ФОТОСИНТЕЗ

Мета: ознайомити учнів з історією відкриття фотосинтезу, сформувати знання учнів про фотосинтез як пластичний обмін речовин у рослин, світлову і темнову фази, механізм використання енергії світла у хлоропластах, про значення фотосинтезу для живих організмів на Землі, шляхи підвищення його ефективності, роль рослин у формуванні біосфери;

виховувати бережливе ставлення до рослин і навколишнього середовища взагалі; почуття прекрасного;

розвивати логічне мислення, вдосконалювати вміння користуватися комп'ютером.

Тип уроку: удосконалення знань і вмінь

ФОРМИ РОБОТИ:ІНДИВІДУАЛЬНА,ФРОНТАЛЬНО-КОЛЕКТИВНА,В ПАРАХ.
Обладнання: комп'ютерна презентація уроку, фрагмент відеофільму «Цитологія», схема «Процес фотосинтезу», тестові завдання (комп’ютерний варіант),опорні схеми.
СТРУКТУРА УРОКУ

Епіграф уроку:

Від цього процесу залежить життя на

Землі. / К.А.Тімірязєв/

1Актуалізація опорних знань

1.Що таке фотосинтез?

2.Які речовини утворюються в процесі фотосинтезу?

3.В яких органах відбувається?

4.Які органели клітини виконують функцію фотосинтезу

І1. Мотивація навчальної діяльності

Колись К.А. Тімірязєв сказав: «Когда-то, где-то на Землю упал луч солнца, но он упал не на бесплодную почву, он упал на зеленую былинку пшеничного ростка или, лучше сказать, на хлорофиллово зерно. Ударяясь о него, он потух, перестал быть светом, но не исчез... В той или другой форме он вошел в состав хлеба, который послужил нам пищей. Он преобразился в наши мускулы, в наши нервы... Этот луч солнца согревает нас. Он приводит нас в движение. Быть может, в зту минуту он играет в нашем мозгу». Як пояснити цей вислів?

Чи не перебільшуємо ми значення фотосинтезу?

Щоб відповісти на це запитання, треба цей процес добре вивчити. Тож почнемо...

II1 Вивчення нового матеріалу

План
1. Історія дослідження фотосинтезу (повідомлення учнів).

(Досліди В. Гельмонта, Д. Прістлі, М.В. Ломоносов)
2.Листок-орган фотосинтезу. /Опорна схема№1/
3.Хлоропласти - органели фотосинтезу (бесіда, робота з таблицею).

-Пластиди —- органоїди, специфічні для рослинних клітин, а в клітинах тварин, бактерій, ціанобактерій і грибів їх нема?.. У клітинах вищих рослин знаходиться від 10 до 200 пластид розміром 3— 10 мкм, більшість з них мають форму двоопуклої лінзи (бувають у формі паличок, пластинок, лусок і зерен).

-Залежно від характеру пігменту розрізняють: хлоропласти (гр. спіогоз — зелений) — зеленого кольору, хромопласті — жовтого, оранжевого і червоного кольорів і лейкопласти — безбарвні пластиди. У процесі розвитку рослин пластиди одного типу можуть перетворюватися на пластиди іншого типу.

Будова хлоропласта:
-дві мембрани:зовнішня і внутрішня

-строма

-грани =тилакоїди+ламели

-ДНК,РНК,рибосоми-автономія!

4Хлорофіл-унікальний пігмент.
Молекула хлорофілу дуже подібна до молекули гемоглобіну й відрізняється в основному тим, що розташований в центрі молекули гемоглобіну атом заліза замінений в хлорофілі на атом магнію.

У природі зустрічається чотири типи хлорофілу: а, в, с, d. Хлорофіли а і в містяться у вищих рослинах і зелених водоростях, діатомові водорості містять хлорофіл а і с, червоні — а і d. Краще за інші вивчено хлорофіли а і в (їх вперше розділив російський вчений М. С. Цвєт на початку XX ст.). Крім них існує чотири види бактеріохлорофілів — зелених пігментів пурпурних і зелених бактерій: а, в, с, d. Більшість фотосинтезуючих бактерій містять бактеріохлорофіл а, деякі — бактеріохлорофіл в, зелені бактерії — с і d. Хлорофіл має здатність досить ефективно поглинати променисту енергію і передавати її інтим молекулам. Завдяки цій здатності хлорофіл —єдина структура на Землі, яка забезпечує процес фотосинтез.

5.Фази фотосинтезу
1. Світлова фаза фотосинтезу (відбувається а тилакоїдах).
-фотоліз води: 4ОН- = 2Н2О + О2
-синтез АТФ
-відновлення НАДФ
2.Темнова фаза фотосинтезу (відбувається в стромі) - процес фіксації вуглеводу.
Подальші реакції пов'язані з утворенням вуглеводів. Вони можуть відбуватися i на cвiтлi, i в темряві. У результаті цих реакцій з СО2 і Н2О утворюються вуглеводи.
Опорна схема№2

6СО2+6Н2О=С6Н12О6+6О2

6. Космічна роль зелених рослин

Фотосинтезуючі організми вловлюють з космосу світлову енергію Сонця i перетворюють її на енергію хімічних зв'язків, синтезованих ними вуглеводів. У результаті фотосинтезу виділяється 200 млрд. тонн О2.
Із О2 → 2 О3. Озон затримує короткохвильові ультрафіолетові промені, що згубно діють на все живе на нашій планеті.
У процесі фотосинтезу синтезується 150 млрд. вуглеводів.

Рослинна клітина виділяє О2 у 20 -30 разів більше, ніж використовує його під час дихання, який відбувається одночасно.

науковим переворотом у науці.

Великий французький фізик Ф. Жоліо —Кюрі писав: «Хоча я вірю в майбутнє

атомної енергії i впевнений у важливості цього відкриття, проте я вважаю, що справжній переворот в енергетиці настане лише тоді, коли ми зможемо здійснити масовий синтез молекул, аналогічних хлорофілу.

Узагальнення знань.Рефлексія.

-Чи зможете ви тепер пояснити вислів К.Тімірязєва?
.- Винахідник паровоза Стефенсон якось запитав друга: «Що рухає поїзд?» Друг відповів: «Звичайно, твій винахід?» «Ні, — сказав Стефенсон, ним рухає той сонячний промінь, який сотні мільйонів років назад поглинула зелена рослина».Чому він так сказав?

-«Хлорофіл – це Прометей, який викрає вогонь з небес і подарував його людям»

Чому хлорофіл — це Прометей?
-Тести(комп’ютерна програма

V.Домашнє завдання

1) Вивчити §, опорні схеми
2) Які існують шляхи підвищення продуктивності фотосинтезу?
3) Учнівські тести (в друкованому або в електронному вигляді).
Висновки уроку.
Сьогоднішній урок - це проникнення у механізм фотосинтезу - одну з найцікавіших проблем науки. У дослідженні цього процесу беруть участь учені різних спеціальностей - фізіологи, цитологи, біохіміки, фізики, хіміки, процес фотосинтезу складний за своєю природою і має надзвичайно важливе значення для багатьох галузей життя і науки.

Додатки. Опорні схеми.




поділитися в соціальних мережах



Схожі:

«Будова І життєдіяльність рослин» Урок 1
Основні процеси життєдіяльності рослин: ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин

Тема уроку. Узагальнюючий урок за темою «Австралія. Антарктида». Мета уроку
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями знань та умінь по даному тематичному блоку

Тема уроку. Узагальнюючий урок за темою «Австралія. Антарктида». Мета уроку
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями знань та умінь по даному тематичному блоку

Тема уроку
Методична мета : Мультимедійний супровід уроку як форма активізації пізнавальної діяльності учнів

Уроку Тема, зміст уроку
...

Уроку Тема уроку
Рослини. Умови розвитку рослин. Практична робота: ознайомлення з умовами розвитку рослин

Тема уроку

Тема. Які властивості має вода. Демонстрація властивостей води
Що ви очікуєте від уроку? А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно висловлювати свої думки; злагоджено працювати...

Тема: Живлення, його типи. Мета уроку
Мета уроку: розглянути живлення рослинних І тваринних організмів, пояснити значення живлення для організмів; розвивати вміння спостерігати...

Тема уроку: «Значення лісів. Охорона лісів в Україні». Мета уроку
Червоної книги України: розвивати відчуття прекрасного в навколишньому світі, розуміння краси природи, вміння милуватись нею; коригувати...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




b.ocvita.com.ua
Головна сторінка