Пошук по сайту

Біологія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Заняття

Заняття





Сторінка1/3
  1   2   3
Тема заняття: Характеристика царства Гриби. Обережно -  гриби. Фенологічні спостереження.
Мета:навчапьна:. формувати знання учнів про окреме царство організмів – Гриби; ознайомити із особливостями поширення та середовищ існування грибів; дати загальну характеристику цих організмів; розкрити значення термінів “гетеротрофи”, “мікологія”, “гіфи”, “міцелій”, “макроміцети”, “мікроміцети”. Ознайомити учнів з особливостями розвитку вищих грибів, міцелій яких багатоклітинний; дати поняття “шапкові гриби”, “їстівні гриби”, “отруйні гриби”, “трубчасті гриби”, “пластинчасті гриби”, розкрити корисне та шкідливе значення грибів у природі та житті людини; особливу увагу звернути на грибів-паразитів.
розвиваюча: Розвивати уміння порівнювати ознаки рослин і грибів, грибів і тварин; уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки. . Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності представників царства грибів між собою та з іншими організмами; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
виховна: Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища; сприяти екологічному вихованню.
Виховувати бережливе ставлення до грибів, дотримуючись правил збирання їх у природі, та вміння надавати першу допомогу при отруєннях.
Тип заняття. Засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, зоологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: мікологія, гетеротрофи, спори, міцелій, грибниця, гіфи, макроміцети, мікроміцети, хітин.
Хд заняття:

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.


Світ грибів великий та різноманітний. Що ж спільного між червоним мухомором у лісі та зеленою цвіллю на шматку хліба, пакетиком дріжджів та гнилим яблуком? Які ж спільні ознаки їх об’єднують?
Сьогодні ми повинні розглянути поширення грибів у природі та дати відповідь на проблемне запитання: чому людина без знань як гриб: хоч на вигляд і міцна, а за землю погано тримається?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Прослухати слова К.Ситника і поміркувати, чому він так говорив:
- гриби – неспокійні об’єкти біології. Вони швидше за багатьох інших організмів видозмінюються й утворюють незнайомі риси.
До сьогоднішнього уроку слово “гриби” ви пов’язували із красивими лісовими грибами, яких збирали або мухоморами, яких не можна вживати. Але цього недостатньо, щоб знати все про царство Гриби на планеті.
Гриби поділяють на одноклітинні та багатоклітинні. Їм властиві ознаки і рослин і тварин. Ознаки подібності із рослинами: прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка, наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин. Ознаки подібності з тваринами: до оболонки клітин входить хітин, відсутність хлорофілу, гетеротрофний спосіб живлення, наявність в обміні речовин сечовини та запасаючий продукт – глікоген.

І. Організаційний момент

ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Ми дізналися про два великі царства живої природи: царство рослин і царство тварин, і сьогодні помандруємо до третього царства живої природи, яке має спільні ознаки і з рослинами, і з тваринами, хоча не належать ні до одного з них. Багато з вас знають представників цього царства, збирали їх у природі, навіть коштували, бо багато з них дуже смачні. Але серед них є й отруйні. Щоб запобігти біді, отруєнню, вам треба навчитися їх добре розрізняти і знати важливі правила щодо їх збирання і приготування.
Ознаки грибів

  1. Щільна клітинна стінка

  2. До складу клітинної стінки входить хітин

  3. Вакуолі із клітинним соком

  4. Не здатні поглинати тверду їжу, клітини всмоктують розчини різних речовин

  5. Не здатні до активного руху

  6. Не мають хлоропластів

  7. Не здатні до фотосинтезу, вони гетеротрофи

  8. У клітинах відкладається не крохмаль, а глікоген

  9. Мають необмежений ріст


Назвати ознаки грибів, властиві рослинам

1, 3, 4, 5, 9

Назвати ознаки грибів, властиві тваринам

2, 6, 7, 8

Робота з термінами

  1. Грибниця або міцелій –

  2. Гіфи –

  3. Мікологія –

  4. Сакротрофи –

  5. Паразити –

  6. Симбіотрофи –

  7. Анаероби –

  8. Споранит –

  9. Спора –




  1. Вегетативне тіло гриба

  2. Ниткоподібні утворення, з яких складаються міцелій

  3. Наука, що вивчає гриби

  4. Живляться речовинами відмерлих органічних решток

  5. Живляться речовинами живих організмів




  1. Вступають у взаємовигідне співжиття з іншими організмами і обмінюються з ними речовинами, необхідними для життєдіяльності

  2. Живуть у середовищі без кисню

  3. Органи, у яких утворюються спори

  4. Спеціальна клітина, укрита захисною міцною оболонкою



  1. Гриби-паразити – збудники багатьох хвороб рослин, тварин і людей

  2. Будова вищих грибів

  3. Шапкові гриби – найвідоміші серед грибів

  4. Які є шапкові гриби

Гриби-паразити

Гриби-паразити часто спричиняють тяжкі захворювання рослин, тварин, чим завдають збитків сільському господарству, харчовій і лісовій промисловості. Чимало грибів є збудниками грибкових захворювань людини, що дістали загальну назву мікозу.
Сажкові гриби

Іржасті гриби

Борошнисторосяні гриби

Фітофтора

Трутовики

Гриби-паразити, які вражають шкіру, волосся, нігті, легені людини

Ахоріон

Сідіум

Спричиняє захворювання ротової порожнини людини
Укажіть, на якому хазяїні живуть указані паразити
Хазяїн Паразит

1. Яблуня фітофтора

2. Картопля ріжки

3. Дерева парша

4. Злаки сажка ,трутовики
Відповідь:

  1. Яблуня – парша

  2. Картопля – фітофтора

  3. Дерева – трутовики

  4. Злаки – листова іржа, сажка, ріжки


Плодове тіло

Шапка

Ніжка

Будова шапкових грибів

Плодове тіло складається з ниток гіфів.


Гриби



Трубчасті

Нижня частина шапочки утворена зі щільно розташованих трубочок

білий гриб, підберезовик, підосиновик,

маслюк

Пластинчасті

Шапка утворена пластинками

Сироїжки, грузді, печериці, мухомори, опеньки



Функція плодового тіла – розмноження . Із пластинками і трубочками пов’язані спорангії, із яких утворюються спори.

Гра: Зберіть у кошик їстівні гриби

Мухомор

Білий гриб +

Несправжні лисички

Підосиновик +

Рижик +

Несправжні опеньки

Підберезовик +

Маслюк +

Лисичка +

Бліда поганка

Сироїжки +

Сатанинський гриб

Вправа:Намалюй шапкового гриба

Будова вищих грибів

Мета: ознайомлення з будовою шапкових грибів та їх різноманітністю

Обладнання: набори плодових тіл шапкових грибів

Хід роботи

  1. Розглянути плодове тіло шапкового гриба

  2. Відділити шапку і розглянути за допомогою лупи

  3. Визначити назву гриба

  4. Замалювати плодове тіло шапкового гриба й підписати його складові частини

2.Значення грибів.
К о р и с н е.
1. Відіграють значну роль у колообігу речовин на планеті.
2. Вони мінералізують рослинні рештки, багаті на целюлозу та дубильні речовини.
3. Грунтові гриби беруть участь у ґрунтоутворенні.
4. Шапкові гриби складова частина живлення людини.
5. З білих грибів виділяють сполуки, які мають тонізуючі й протипухлинні властивості.
6. У народній медицині витяжкою з плодових тіл білого гриба змащують обморожені частини тіла для швидкого за живлення.
7. Маслюк застосовують при головному болю, а дощовик як кровоспинний засіб.
8. Зі смертельно небезпечної блідої поганки одержують речовину, якою лікують холеру.
9. З цвілевих грибів отримують антибіотики.
10. Ферменти грибів використовують для освітлення соків, вина, для руйнування залишків паперу, для гідролізу крохмалю.
11. Гриби використовують для біологічного методу боротьби із шкідниками с\г: буряковим довгоносиком, щитовками, комарами, сараною, хатніми мухами.
12. Із аспаргіла чорного виготовляють лимонну кислоту, вітаміни.
13. Дріжджі використовують в хлібопекарській промисловості, молочній, пивоваренні, виноробстві і спиртовій пром-ті.
14. Деякі цвілеві гриби використовують у сироварінні.

Ш к і д л и в е.

15. Цвілеві гриби шкодять харчові продукти, викликаючи гниль.
16. З цвілевих грибів відокремлюють речовини, що посилюють ріст рослин, для збільшення розмірів ягід безнасінних сортів винограду, з якого виготовляють родзинки.
17. Трутовики наносять шкоду лісам.

Вчитенль : Наприкінці літа й на початку осені самий час збирати гриби. Хто з вас ходив у ліс за грибами? Пропоную відправитися туди. Хочете? З чим ходять у ліс за грибами?

Діти: З кошиками.

Вихователь: У нас їх немає, але ми їх зробимо. (Вихователь разом з дітьми із заготовлених заздалегідь деталей кольорового паперу збирають «кошика», скріплюючи його деталі клеєм або скріпками).

Вчитель: Кожний зробив для себе «кошик». І тепер відправляємося в «ліс». (Під музику, виконуючи знайомі танцювальні рухи, діти йдуть по групі). От ми й у лісі . (на дошці і висить велика картина із зображенням дерев, кущів, пеньків, грибної галявинки, різних грибів. Оформлення лісової галявини залежить від фантазії вчителя: можна на підлозі розкласти намальовані або вирізані з журналів, книжок, дидактичних матеріалів гриби). Присядемо на галявинку й оглянемося навколо. Подивіться, скільки тут грибів! Розглянемо їх, а я зараз покличу гостя.

(З’являється гриб-Боровик)

Гриб-Боровик: Здрастуйте, діти! Угадайте, хто я? (Відповіді). Розглянули картинку? Яких моїх родичів ви можете назвати? (Відповіді). А як називається людина, що добре розуміється в грибах і вміє їх збирати?

Діти: Грибник.

Гриб-Боровик: Ви знаєте, як правильно збирати гриби? (Відповіді). А на які групи
18. Гриби руйнують дерев’яні будинки (домовий гриб), шпали, фанеру.
19. Гриби руйнують лакофарбові покриття, метали, псують книги, тканини.
20. Гриби-паразити шкодять городні культури, цим втрачається урожай.
21. Гриби можуть бути збудниками шкірних хвороб, вражають легені, викликають гайморит, захворювання очей…

Гриб-Боровик: Ви знаєте, як правильно збирати гриби? (Відповіді). А на які групи діляться всі гриби?

Діти: Їстівні й неїстівні.

Гриб-Боровик: Уявіть собі: ви знайшли в лісі гриб, але не знаєте, що це за гриб. Що ви будете робити? (Відповіді).

Вчитель: Правильно, краще такий гриб не чіпати. Він може знадобитися кому-небудь із звірів. Давайте пограємо в гру «Грибна галявинка». У ліс можна йти тільки з кошиком – це перше правило. Згодні? Слухайте уважно правило друге. Потрібно зібрати не менш трьох грибів. Їх на галявинці багато, вистачить усім. Збирайте тільки ті гриби, які знаєте, збирали раніше або бачили на картинках. За кожний знайдений і правильно названий їстівний гриб я буду нагороджувати. А ще потрібно про нього скласти розповідь. Хто розповість про всі зібрані гриби, тому я дам червоний кружечок. У кого більше правильних відповідей, у того й більше кружечків. Той і переможе.

Гриб-Боровик і діти грають у гру «Грибна галявинка». Після того, як діти зберуть всі їстівні гриби, вислухує їхні розповіді, нагороджуючи за кожне правильне завдання, підводить підсумки гри.

Гриб-лісовик: Як багато ви зібрали грибів! Що з ними можна зробити? (Відповіді)..

Гра: Грибний світлофор.

Пояснення. На початку заняття кожен учень отримує фішку, з одного боку вона зафарбована у червоний колір, з іншого — у зелений. Учні уважно слухають і кілька секунд думають. Після цього піднімають фішку і показують її зеленим боком, якщо вважають, що цей гриб корисним для людини, червоним — шкідливим і не піднімають фішку, якщо вважають, що гриб практичного значення для людини не має.

Повідомлення зачитує вчитель.

1. Березовий гриб, чага. Цей багаторічний паразитичний гриб ви могли неодноразово спостерігати на стовбурах беріз, вільхи, горобини, в'яза або клена.

Настій із цього гриба призначають людям, хворим на рак, при гастритах, виразковій хворобі, променевій лейкопенії та для запобігання розвитку променевої лейкопенії при променевій терапії. Чага містить речовини, які діють на організм людини, підвищуючи його захисні сили, регулюють діяльність серцево-судинної, нервової, дихальної систем.

2.               Білий гриб, боровик. З плодового тіла білого гриба виділено речовини, які мають тонізуючі й протипухлинні властивості. В народній медицині екстрактом із плодових тіл боровика змащують обморожені частини тіла для прискорювання їхнього загоювання. Корисно вживати білі гриби для регуляції діяльності серцево-судинної системи, підвищення життєздатності організму.

3.               Веселка звичайна. Плодове тіло цього гриба у молодому віці округле. їх смажать у жирі й вживають у їжу. За смаком вони нагадують рибу. У вітчизняній народній медицині настоянку зі свіжих чи висушених плодових тіл веселки використовують при болях у шлунку, подагрі, захворюваннях нирок, для промивання ран, які довго не гояться. Коли молоде плодове тіло росте і розвивається, з нього піднімається вгору порожниста ніжка. На верхівці ніжки міститься ребриста наперсткоподібна шапинка, вкрита зеленуватим, з запахом гнилого м'яса, слизом, що містить спори. Запах сильно приваблює мух, які сідають на шапинку гриба і цим самим сприяють його розповсюдженню.

4.               Гнойовик чорнильний. Плодові тіла цього гриба можна готувати і вживати у їжу. Вони мають приємний запах і смак. Але слід пам'ятати, що вживання цього гриба з алкоголем протипоказане. Річ у тім, що плодові тіла містять хімічну речовину — коприн, який зупиняє в організмі людини розкладання алкоголю на стадії речовини, яка називається ацетальдегід. Ацетальдегід спричиняє отруєння організму, яке проявляється в сильній нудоті, проносі, серцебитті, сильному почервонінні шкіри. Тому його застосовують у медицині як засіб, що спричиняє відразу до горілки. Через декілька годин хворий одужує, але при повторному вживанні горілки (навіть наступного дня) настає рецидив отруєння з такими самими симптомами.

5.               Мухомор червоний. Смертельно отруйний гриб. Відваром з нього з додаванням цукру отруюють мух. У народній медицині настоянку гриба на горілці використовують для розтирання при ревматизмі. В гомеопатії з мухомора червоного виготовляють препарат "Агарікус мускаріус", який застосовують при спазмах судин, епілепсії, порушенні діяльності спинного мозку. Гриб дуже отруйний! Тому, працюючи з ним, слід бути дуже обережним і підсолоджений для мух відвар ставити у місцях, недоступних для дітей.

6.               Пеніцил. Спричиняє пліснявіння харчових продуктів, кормів для худоби. Пліснява має жовто-зелений колір. З пеніцилу отримують антибіотик пеніцилін.

7.  Печериця звичайна. Плодове тіло гриба містить антибіотик кампестрин, який згубно діє на золотистий стафілокок, тифозну і паратифозну паличку. Через вміст антибіотику гриб має дезінфікуючі властивості. Кампестрин не токсичний і виявляє помітний терапевтичний ефект при лікуванні тифозних хворих.

8.      Порхавка гігантська. Плодові тіла порхавки містять антибіотик кальвацин, який має протипухлинні властивості. В народній медицині порхавку гігантську використовують як кровоспинний і дезінфікуючий засіб.

9.           Ріжки, житні ріжки. Паразитичний гриб, уражає понад 170 видів дикорослих і культурних злаків. Спора гриба заражає зернівку і з неї утворюється так званий склероцій гриба. Збирають ріжки вручну під час жнив. Склероції містять дуже отруйні алкалоїди, які викликають галюцинації, сильний біль у шлунку, судоми і смерть людини. У медицині препарати із ріжків застосовують в акушерсько-гінекологічній практиці для зупинки кровотечі у жінок після пологів.

10.            "Чайний гриб". Напевно, багато хто з вас тримав чи тримає цього гриба вдома. Його заливають слабким розчином солодкого чаю і через кілька (7-8, або менше) днів, залежно від розмірів гриба і кількості рідини, отримують приємний газований кисло-солодкий  напій, який добре втамовує спрагу, поліпшує обмін речовин і зміцнює захисні сили організму. Чайний гриб є симбіотичним організмом, поєднанням дріжджів та оцтовокислих бактерій. Настій гриба знижує артеріальний тиск і рівень холестерину в крові, регулює діяльність травного каналу, має антибіотичні, протизапальні та знеболювальні властивості. Настоєм гриба добре полоскати горло при ангіні та застудних захворюваннях.

11. Дріжджі - одноклітинні нерухомі організми овальної або витягнутої форми, завбільшки 8-10 мкм. Поширені на рослинах (на субстратах, багатих глюкозою, у нектарі квітів, на поверхні солодких плодів), у ґрунті. Багато видів (але не всі) здатні до спиртового бродіння (пивні, винні дріжджі). Деякі види використовуються для виготовлення молочних продуктів (кефір, кумис та ін.)

Загадки, прислів’я та прислів’я про гриби

1.В теплий дощик народився, парасолькою накрився.
2. Маленький, чепурненький, крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов.
3. Стоїть при дорозі на одній нозі і шапочку має, та нікого не вітає.
4. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика.
5. Маленький, біленький, а бабу з воза зсадить.
6. Під дубочком народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав.
7. З головою та безносий, невидющий, безголосий, на одній нозі панич – не озветься, як не клич!
8. Під хвоєю ховаються, чи листям укриваються, шапки не знімають, дощику чекають.
9.Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, бо як вийдемо на шлях – враз опинимось в борщі.
10. Назвався грибом – лізь у кошик.
11. Багато грибів восени – чекай неврожаю.
12. З’явились опеньки – скінчилось літо.
13. Пізній гриб – пізній сніг.
14. Літо з дощами – осінь з грибами.
15. Зацвіла калина, шипшина і суниці – скоро з’являться сироїжки.
16. Пізнє цвітіння горобини – на довгу грибну осінь.

Вікторина „Чи знаєте ви гриби?”

 1. Під осикою гриб. Шапочка у нього оранжево-червона, дуже схожа на опале листя осики. Здогадалися, що це за гриб? Якщо ні – розріжте ножем шапочку, чи ніжку гриба. М’якуш гриба – білий і враз починає синіти, і чим далі – тим більше.
(Красноголовець)
otruyni_gribi52. Згадай, у яких грибів шапочки різного кольору, але всі вони носять одне ім’я.
(Сироїжки)
3. Трухлявий пеньок допоможе вам правильно знайти дорогу до цих грибів. Які ж гриби ростуть на пеньках і руйнують їх?
(Опеньки)
4. В листяних лісах їх не знайдеш. Вони ростуть в ялинових, а частіше в соснових лісах. Та не по одному, а цілим сімейством. В хорошу погоду цей гриб сухий, шапочка шовковиста, блискуча. Шкірка на шапочці легко відділяється і шапочку можна обчистити, як яйце. А в дощову погоду шапочка гриба стає слизькою, маслянистою. Тому цей гриб називається...?
(Маслюк)
otruyni_gribi65. Його добре видно здалеку. На високій білій ніжці, в червоній шапочці, покритій білими краплинками. Але якщо гриб не ховається під деревом, а сам запрошує грибника, то тут щось не те. Напевно, це отруйний гриб. Але топтати його не потрібно. Хай собі росте, а як постаріє, краї шапочки загнуться доверху і він перетвориться в блюдце на ніжці. Пройде дощ і у блюдечко потрапить вода. Але це вже буде не проста вода, а отрута. Якщо муха захоче напитися води, вона гине не встигнувши злетіти. Тому гриб назвали...?
(Мухомор)
otruyni_gribi76. Ім’я для нього не дуже підходить. Якщо гриб росте під сосною, шапочка його має колір соснової кори. А під ялиною росте гриб з шапочкою зовсім іншого кольору – зеленувато-синього. Якщо невпевнений – обріж ножем оранжеву ніжку. На зрізі виступить краплинка оранжевого соку. Спробуй язиком на смак, і відчуєш присмак смоли. Що це за гриб?
(Рижик)
otruyni_gribi87. А оцей навіть на гриб не схожий. Все у нього не так. По-перше, з’являється раніше інших, тільки сніг зійде. По-друге, у грибів добре видно шапочки і ніжки, а у нього все зрослось, не розумієш, де що. І все-таки це - перший їстівний гриб, що виріс цього року. А тому, що він такий смішний і зморщений, його назвали...?
(Зморшок)

- Я ж не знав, що буде так!
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Заняття
Мета заняття : познайомити дітей з плодовими культурами, видами плодових культур

Заняття
Вплив міжпредметних зв’язків на розвиток пошукових, експериментальних вмінь та дослідницьких навичок на базі гуртка з фізики

Лекція Тема : Лісові розсадники та організація їх території
Мета заняття: Освітня. Познайомити студентів із особливостями організації лісових розсадників та їх видами

Заняття
У вузькому розумінні «ДМ» спосіб медичної практики, коли лікар застосовує у веденні пацієнта тільки ті методи, корисність яких доведено...

Міністерство освіти І науки України Факультативне заняття Зміни клімату Робота
Обладнання: комп’ютер, урок-презентація, плакати, таблиця, дидактичні картки із кросвордом та запитаннями

Книга Календарно-тематичне планування до навчально-методичного комплексу
Говоріння: парна робота: запитання про уподобання. Розповіді про свої заняття протягом дня

Методична розробка відкритого заняття лозова Тема: «Екологічна криза сучасності»
Девіз уроку: «Ми не успадкували Землю від своїх батьків. Ми її узяли у позику у своїх дітей». (слайд №2)

Ради Часовоярський Центр дитячої та юнацької творчості Розробка підсумкового...
Обладнання: ноут-бук, ребуси, демонстраційні матеріали у вигляді слайдів, картки з завданнями, «карта островів», «монети»

Заняття: хімія та їжа
Учбова. Розширити знання про жири, білки, вуглеводи, вітаміни як компоненти їжі, їхня роль в організмі. Ознайомитись з класифікацією...

Інструкція до практичного заняття №15 Тема: Фізіологія центральних...
Актуальність теми: Регуляція вісцеральних функцій організму здійснюється за рахунок діяльності не тільки автономної нервової системи,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




b.ocvita.com.ua
Головна сторінка