Пошук по сайту

Біологія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

План-конспект практичного заняття з історії України в 5 класі «Які найменування в рідному селі нагадують про минуле»

План-конспект практичного заняття з історії України в 5 класі «Які найменування в рідному селі нагадують про минуле»





НВК «загальноосвітня школа I-III ступеня-дитячий садок» с. Здомишель

План-конспект

практичного заняття з історії України в 5 класі

«Які найменування в рідному селі нагадують про минуле»

Підготувала:

Безносюк Марія Василівна,

вчитель історії

Тема: Які найменування в рідному селі нагадують про минуле.

Мета: Продовжити формувати розуміння значення мови як джерела знань про минуле. Дослідити історичні назви об’єктів рідного села,поповнити знання учнів про його історію. Удосконалювати навички роботи з історичною картою,писемними джерелами ,вміння працювати в групах. Виховувати шанобливе ставлення до історії рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу,формування вмінь та навичок.

Форма уроку: практичне заняття

Навчально-методичне забезпечення: 1. Ілюстративний матеріал: карта «Історико-географічні регіони України», фото-схема села; електронна презентація «Які найменування в рідному селі нагадують про минуле». 2.Дидактичні набори: уривки писемних джерел, таблиці для проведення самооцінювання.

Опорні поняття: рідний край, топоніми, топоніміка.

Очікувані результати. Учні на уроці мають навчитися:

* розповідати про те, як історики довідуються про минулі часи на основі географічних, історичних та етнографічних назв;

* розповідати про походження історичної назви рідного села,назв вулиць,річок, ставків,урочищ рідного краю;

* наводити приклади назв рідної місцевості, за якими можна довідатися про минуле;

* висловлювати міркування про значення географічних, історичних, етнографічних назв для досліджень минулого.

Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про походження назв найближчих міст і сіл,рік, озер,ставків,урочищ рідного краю,вулиць рідного села.

Епіграф уроку: «Люби і знай свій рідний край».

Хід уроку

1.Організація робочих місць учнів, перевірка готовності класу до уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Евристична бесіда (кадр 2):

- Чому мову називають свідком історії?

- Відгадайте зашифроване слово на екрані (топонім ). Що означає воно?

- Серед переліку наук, що допомагають історикам вивчати минуле, вкажіть ту, яка досліджує географічні назви. ( Топоніміка )

Аналіз схеми «Географічні назви» (кадр 3)

- Що можуть географічні назви розказати вам про минуле?

Гра «Хто більше?» ( вчитель пропонує учням, користуючись схемою, називати по черзі відомі їм географічні об’єкти, назви яких походять від імен їхніх засновників. Переможець той, хто останнім навів приклад).

III. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Робота з картою « Історико- географічні регіони України» (стор. 64 за підручником В.Власова).

- Покажіть на карті територію України. В якій історичній частині України проживаєте ви? ( Волинська область створена в 1939 р.)

- Як звучить етнографічна назва Волинської області? ( Волинь. Назва походить від давнього племені - « велинь »)

Робота з фотодокументом – схемою с. Здомишель ( кадр 4 )

- Знайдіть на знімку наше село – Здомишель. До якого району воно належить?

Які населені пункти є «сусідами» нашого рідного села? Чому Здомишель ми називаємо рідним?

Словникова робота ( рідний край- це куточок української землі, де народились ви, де живуть ваші батьки,сім’я, де є могилки ваших предків,де є рідна вулиця, дім,школа,поле,природа; це - рідне село, з його загадковими назвами) (кадр 5 - «Загадкові назви»)

Повідомлення теми,мети, епіграфу, визначення завдань та очікуваних результатів уроку ( кадр 6,7 ).

IV. Опрацювання нового навчального матеріалу.

Зміст навчального матеріалу. Які назви в моєму рідному селі нагадують про минуле?

Методичні прийоми.

Історична вікторина «Міста та села рідного краю» (слайд 8 )

Алгоритм роботи (за стратегією прийому «2-4- всі разом): вчитель роздає карточки з уривками писемних джерел про походження назви населеного пункту ( один ряд - одне місто чи село). Спочатку учні обговорюють зміст історичного джерела в парах,потім в четвірках; остаточний висновок про походження назви міста ( села ) роблять колективно.

Завдання учням: працюючи з різними історичними джерелами, дослідіть походження назв населених пунктів рідного краю. Що розкажуть ці назви про їх минуле?

1-а група (кадр 10)

«На сухому окрайчику землі, майже біля самого берега річечки Турі я , що несла свої мутні води серед боліт та чагарників, поселився чоловік . Зранку до ночі з його маленької халупки линув дзенькіт молота.

- Куди пливете? – питали люди човнярів,які гребли веслами по річці.

- До коваля!- відповідали ті.

Хтось замовляв мотику, ножа,серпа і повертався додому, інші свій товар тут обмінювали, продавали,а з часом і назавжди тут поселились. Назвали люди це містечко - ………….».( Народна легенда )

2-а група (кадр11) Якому місту належить цей герб?

«Історія Волинської землі XII ст. тісно пов’язана з діяльністю славного князя Романа,який дбав про охорону кордонів Київської Русі. Щоб захистити північну окраїну держави від нападів ворожих литовців та ятвягів, звелів князь побудувати дерев’яне укріплення (фортецю,замок) – ратень, в якому знаходилось піше (безкінне) військо - озброєні загони вояків – рать. Ратники захищали землю від чужинців, збирали податки для князя, працювали. Навколо фортеці з часом поселялись люди. Своє містечко називали………….».( Володимир Денисюк «Ратнівська земля»)

3-а група (кадр 12) Якому селу належать оспівані в пісні урочища?

Котить хвилі Прип’ять, і шумить Зарів’я,

Грибників встрічає Виграна гора.

Чуповник , Козелець, Вільшина й Дуброва,

Бересток, Гайдуцьке – рідна нам земля.

(« Пісня про рідне село» )

Чи знаєте походження назви рідного села?

Колективна робота класу з уривком документу « Люстрація Ратенського замку 1565року» ( перша писемна згадка про село) (кадр 13).

Завдання учням.

Дослідити походження обох назв рідного села. Що нового про заняття наших односельчан у минулому розповіли вони вам ? (з доми йшли в замок на службу - мелити, молоти зерно)

«…Мелехи- село,де мешкають слуги Ратенського замку. Їх переселено від міста і мешкають вони у селі, названому Здомиське , або Мелехи. Є уже дворищ сім, на яких розмножилось людей досить».

Гра « Інтерв’ю» (кадр 14 )

Завдання учням. Розкажіть, чому вулиця, на якій ви мешкаєте,має саме таку назву.

Умови гри. Взаємно навчаючись в парах, учні обмінюються версіями виникнення назв своїх вулиць. По закінченню учні розповідають про почуте під час інтерв’ювання. Розповіді доповнює вчитель показом слайдів про вулиці рідного села (заочна екскурсія) ( кадр 15 ).

Центральна вулиця села Здомишель побудована в 1975 році. Названа на честь українського поета Шевченка в 1991 році.

Вулиця Семена Головія названа для увічнення пам’яті про першого сільського голову,який в 1948 році загинув від ворожої кулі.

Вулиця Стадіонна названа на честь відкриття сільського стадіону в 1995 році.

Вулиця Храмова ( Набережна )- найстаріша вулиця села,що пролягла вздовж лівого берега р. Прип’ять. На ній знаходиться сільський храм (церква побудована в1784році)

Робота в групах. Звіт домашніх груп про виконання випереджувального завдання.

Завдання групам. Укласти словник географічних назв, які нагадують про минуле (відповідно до рекомендацій автора підручника – стор.52 ) (кадр 16 )

Алгоритм роботи.

  1. Від кожної з трьох груп виступає доповідач , який повідомляє тему дослідження групи,а потім по черзі надає слово членам групи,які розповідають про походження 1-2 найменувань географічних чи історичних об’єктів села,рідного краю.

  2. Після виступців учнів учитель презентує примірний словник історико-географічних об’єктів рідного краю ( кадр 17,18,19 ).

V. Узагальнення та систематизація знань, формування вмінь учнів.

1.Гра « Відповідність». Умови гри: вчитель пропонує учням за складеними словниками знайти назви об’єктів,які дають інформацію про

* події та історичних діячів рідного краю,

* рід занять односельчан,

* місце розташування об’єктів,

* рослинний та тваринний світ.

2.Робота над колективним учнівським проектом «Ми–літописці»(кадр 20 )

Завдання. На основі отриманих на уроці знань скласти коротку «Історію села Здомишель».

VI. Підсумки уроку ( кадр 21 ). Бесіда.

1.Як географічні,історичні ,етнографічні назви стають у пригоді історикам?

2. Чи погоджуєтесь, що наші предки шанобливо ставились до свого минулого?

3. Що значить « любити рідний край»?

VII. Мотивація та оцінювання пізнавальної діяльності учнів ( кадр 22 )

( проводиться у формі самооцінювання за картками підручника – стор.53).

VIII. Повідомлення та інструктаж домашнього завдання.

Виконати завдання з рубрики підручника « Виконайте вдома». Підготувати відповіді на запитання.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

План-конспект заняття
«професія», «спеціальність», їх диференціацію; ознайомити із різними класифікаціями професій; обговорити типові помилки, яких припускаються...

Уроки з курсу історії стародавнього світу Урок № Тема: «Вступ. Що...
Мета: Сформувати уявлення учнів про періодизацію історії та відлік часу. З'ясувати особливості епохи стародавнього світу як першого...

Інструкція до практичного заняття №15 Тема: Фізіологія центральних...
Актуальність теми: Регуляція вісцеральних функцій організму здійснюється за рахунок діяльності не тільки автономної нервової системи,...

Конспект уроку з біології у 9 класі Вчитель біології Хорошківської...
Обладнання: таблиці «Органи дихання», таблиці з курсу зоології які зображують органи дихання комах, риб, амфібій, рептилій, птахів,...

План-конспект: Мотивація учбової діяльності
Мета: вивчення хімічної природи вітамінів, їх роль у обміні речовин, дати поняття про основні групи вітамінів, їх вміст у продуктах...

«україна» збирає випускників
Поринаючи у минуле під час неформального спілкування, гості, які сьогодні працюють на керівних посадах у приватних фірмах, державних...

Інструкція до проведення практичного заняття Тема: «Хвороби ендокринної системи.»
Матеріальне оснащення: одноразові шприці, гумові рукавички, ватні кульки,пінцети, металеві лотки, ножиці, фартушки, інсулін, глюкотести,...

План-конспект уроку на тему: "Розмноження та розвиток кісткових риб"
Мета: Сформувати поняття про основні особливості розмноження І розвитку риб, ознайомити з роллю сезонних явищ у їхньому житті. Розвивати...

Рідний край, де ми живемо, Херсонщиною звемо
Мета: сприяти розвитку інтересу в учнів до історії рідного краю, поглиблювати бажання більше знати про нього; виховувати любов до...

Інструкція до практичного заняття №30 Тема: Обмін речовин І енергії. Терморегуляція
Тема: Обмін речовин І енергії. Терморегуляція. Дослідження температури тіла людини та її регуляція



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




b.ocvita.com.ua
Головна сторінка