Пошук по сайту

Біологія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку. ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Уведення в тему уроку

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку. ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Уведення в тему уроку





ТЕМА ЖІНОЧОЇ ДОЛІ У ТВОРЧОСТІ

Т. ШЕВЧЕНКА. „КАТЕРИНА”

Мета: познайомити дев’ятикласників із поемою Т. Шевченка ,,Катерина”, дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрити ідейно-художній зміст твору, зосередити увагу учнів на проблемі зневаженого материнства; осмислити мотив материнства у контексті творчості геніальних митців Рафаеля і Шевченка; розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; формувати шанобливе ставлення до жінки-матері; виховувати щирість, вірність, повагу у стосунках, прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому, зневажливе ставлення до підступництва, зради.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, текст поеми Т. Шевченка ,,Катерина”, ілюстрації, епіграф до уроку, висловлювання ,,Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить”, мікрофон, репродукції картин Рафаеля ,,Сікстинська Мадонна”, Т. Шевченка ,,Катерина”, творчі презентації, комп’ютер, підручник.

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т. Г. Шевченко

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Уведення в тему уроку.

1. Вступне слово вчителя (на фоні ніжної музики)

Я – жінка! Я – мати!.

Запалена Богом одвічна свіча.

Я – все-таки сильна,

Я – щось-таки значу,

Я – світ цей дивую

Красивим дитям.

Мама… Матуся… Материнство…

Усе найрідніше, наймиліше, найдорожче увібрали в себе ці сонячні слова.

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим – стверджував український поет Тарас Шевченко.

З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею матінка утверджує в кожного із нас кращі риси людяності й добра.

А кожна дівчина мріє про щасливе кохання, шлюб і сім’ю. Але доля складається в усіх по-різному. Кобзар велику увагу приділяв жіночій темі, створюючи прекрасні образи дівчат, молодиць, які чарують нас, зворушують, захоплюють.Найбільшої сили поетичного генія досягнув він у змалюванні образів жінок-матерів.

У такому частому звертанні до теми, у шанобливому ставленні та обожнюванні жінки-матері письменник відтворив національні особливості душі українського народу, його ментальність. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів, звертався до неї в усі періоди творчості. Серед них — поеми „Слепая”, „Сова”,

„Наймичка”, „Відьма” та інші, повісті російською мовою — „Наймичка”, „Капитанша”, „Художник”, „Музыкант”.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

1. Учнівська презентація.

  • Як же осмислюється мотив материнства у творчості геніальних митців Санті Рафаеля і Тараса Шевченка? (Слайд 1).

Уявімо, що ви знаходитесь у картинній галереї.

Вашу увагу привернули дві картини - полотно Рафаеля,,Сікстинська мадонна” та картина Шевченка ,,Катерина”.

  • Рафаель – геніальний художник. У Рафаеля найулюбленіша тема – тема Мадонни. ( Слайд 2).

  • Шевченко – геніальний поет і художник. (Слайд3 ). Шевченко в її трактуванні досяг тих самих висот, що і Рафаель. Пізніше він напише ,,Марію”, а до того зображує земних Мадонн – українських жінок-матерів. Сьогодні ви маєте чудову нагоду не тільки побачити репродукції цих картин, а й почути розповіді екскурсоводів галереї, ваших однокласників, які мали випереджувальнє домашнє завдання.

  • Розповіді за репродукціями картин.

  • Придивімося до картини італійського художника Рафаеля ,,Сікстинська мадонна”. Ніби щойно відкрилась завіса і до людей з небес вільно й урочисто сходить юна, проста, босонога Мадонна – Божа Матір, несучи на руках свого сина.І святий Сікст і свята Варвара, що зустріли Мадонну, захоплені нею.Мадонна несе свого сина людям, відірвавши його від себе. Але, звичайно, зв’язок між матір’ю і сином збережеться. Син завжди пам’ятатиме про матір, яка дала йому життя, а вона з тривогою стежитиме за сином, постійно хвилюючись, як він почувається там, серед людей, чи достойно живе, чи творить добро так, як учила.

У відкритому, трохи здивованому погляді Мадонни відбилася ціла гамма почуттів: і любов до сина, і тривога за його майбутнє, й готовність усе зрозуміти та простити. Ця тривога згущується і в тінях на вбранні Богоматері, і в тінях на хмарах, що її тримають, і в якомусь дуже похмурому погляді ангелів. Нічим їй не зарадять ні уклінно покірний Сікст, ні свята великомучениця Варвара. Син Мадонни дивиться на світ з докором і тривогою, ніби передчуває, що в цьому світі йому доведеться непросто. Тому такий сумний і недитячий його погляд.

(Слайд4).

  • А тепер звернімо наші погляди на картину Шевченка,,Катерина”, написану в 1838 році, на якій зображено епізод розлуки дівчини з її коханим. Вона є не ілюстрацією до поеми, а самостійним твором. Знеславлена, зажурена повертається Катерина в село після прощання з офіцером-спокусником. Цього епізоду в поемі немає. За допомогою кольорів автор вдало передає своє ставлення: героїня на світлому фоні, в її одязі домінує білий колір. Постать дівчини освітлена яскравим сонцем. На обличчі юної Катерини– вираз глибокої образи, сорому і водночас покірності. Офіцер же зображений на тлі чорному і в темних тонах. Злодійкувато оглядаючись, він пришпорює коня, щоб швидше втекти. Уже ніколи не повернеться панич-офіцер до Катерини, не матиме майбутня дитина батька. Катрю чекає тяжка доля зганьбленої покритки. Усе життя носитиме вона тяжких хрест дівочого ,,гріхопадіння”.

Глибокий смуток на обличчі Катерини та зневажлива посмішка на вустах зрадника виразно контрастують і зайвий раз підкреслюють атмосферу напруженості. Невипадковим є і образ селянина-ложкаря, який стає свідком останнього побачення й, очевидно, останньої прикрої розмови колишньої закоханої пари. Селянин дивиться в сторону Катерини, він розуміє горе дівчини, співчуває скривдженій. А перед Катрею, на землі, лежить невелика відірвана гілка, символізуючи скалічене молоде життя. (Слайд5 ).

Дивлячись на картину Рафаеля, в якусь мить усвідомлюєш вічну красу материнства – красу народження й продовження життя, красу жертовності материнської любові. Але для героїні Шевченкового полотна (так само, як і в поемі) стати матір’ю виявилося великою проблемою.

Хто ж винен у цій трагедії і чому таке трапилося з Катрею?

Не одне покоління задумувалося над цим питанням. Катерині співчували, її звинувачували, виправдовували, шукаючи причину нещастя в людях, які її оточували, в суспільстві, в характері самої героїні.

Сьогодні і ми з вами ще раз перегорнемо нетлінні сторінки поеми і спробуємо зрозуміти, що ж привело молоду матір до самогубства, а її дитя – до злиденної долі поводиря старця-кобзаря. Розглянемо образ Катерини у взаємостосунках з іншими людьми, які так чи інакше вплинули на її долю.

2. Опрацювання твору Т. Шевченка „Катерина”.

  • Історія написання.

Постійна увага Т. Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, нерідко була змушена стати жертвою тваринної похоті поміщиків і, крім того, постійно перебувала під гнітом родинним. Наскільки нестерпним було становище жінки, свідчить хоч би той факт, що в Київській губернії, наприклад, за один тільки 1839 рік, покінчило самогубством 37 дівчат-покриток. Тема знеславленої паном селянської дівчини розроблялася багатьма письменниками. У повісті „Близнецы” Т. Шевченко назвав однотемними з „Катериною” два твори: поему „Эда” Є. Баратинського та повість „Сердешна Оксана” Г. Квітки-Основ’яненка. Широковідомою в той час була і повість „Сердешна Ліза” М. Карамзіна. Для Шевченка щаслива доля жінки-кріпачки була не тільки суспільним, але й особистим, глибоко інтимним горем. Його рідну матір „ще молодую у могилу нужда та праця положила”. Подруга його юнацьких літ, Оксана Коваленко, стала жертвою кріпосницького ладу. Рідні сестри поета поневірялись на панщині.Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі, особливе місце посідає „Катерина”.

Перегляд учнівських презентацій

  • Написана у Петербурзі в 1838 році під час навчання Т. Шевченка в Академії мистецтв.

  • Має присвяту,,Василию Андреевичу Жуковскому на пам'ять 22 апреля 1838 года”.

  • Названа за ім’ям сестри поета.

  • Жанрові характеристики: соціально-побутова (за тематикою) і ліро-епічна (за способом художнього зображення).

  • Технологія ,,Мікрофон”

  • Що ж нам відомо про Катерину? Що ви можете про неї сказати?

  • Тож, яку проблему піднімає Шевченко в поемі?( Проблему кохання і зради. )

  • Чому поет так прихильно ставиться до дівчини?

  • Чому ж батьки, ці найрідніші у світі люди, стали дівчині чужими.?

Адже в найтяжчі хвилини свого життя ми шукаємо підтримки саме в них. Мама і тільки мама має стати подругою, щирою порадницею своїй доньці. Та чи допоможуть Катрі батьки, коли в їхніх очах – лише докір, в їхніх важких думах безсонними ночами – величезне страждання, яке принесла їм донька? Чи зрозуміють свою кровиночку?

Відповіді на ці та інші запитання ви дасте після перегляду інсценізації уривку з поеми.

  • Інсценізація (сцена вигнання дівчини з батьківського дому).

  • Тож, у чому причина непорозуміння Катерини з близькими їй людьми?

  • Та чи принесло це вигнання полегшення батькам?

  • Яку проблему порушує автор?(Проблема взаємин батьків і дітей).

  • Тож який вибір зробила героїня? Чому?

  • А що можна сазати про безталанну Катерину?

  • Яку проблему порушує автор? (Проблему відповідальності за материнство).

  • Які думки виникли у вас над фактом самогубства Катерини? Чи засуджуєте ви її за цей вчинок?

  • А як сам автор, Т. Шевченко, ставиться до своєї героїні ?

Засуджує? Оберігає? Ненавидить? Жаліє?

3. Складання асоціативної схеми „Жінка у творах Шевченка”

  • мати

  • покрита

  • наймича

  • черниця жінкка

  • вдова

  • сирота

  • кохана

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Виразне читання поезії „Катерина”.

Доки буде жити Україна

В теплім хлібі,в барвних снах дітей –

Йтиме білим полем Катерина

З немовлям, прильнутим до грудей.

Освятивши невимовним болем

Все прийдешнє, кожну нашу мить

Йде вона, і мов велике коло,

Біле небо навздогін летить.

Про дівочу цноту, про калину

Не співай, поете, не квили,

Бо іде сьогодні Катерина

Тим шляхом, що наші кревні йшли…

Вилами розхитували трони,

Руйнували все старе дотла,

Тільки би Шевченкова Мадонна

В сніжне небуття не полягла.

Тільки би вона донесла сина

До свого народу, до людей.

Біле поле. Біла Катерина

З немовлям, притнулим до грудей.

Л.Кисельов

2. Скласти сенкани до слів мати, жінка, Україна.

VI. Підсумок уроку.

  • „ Мікрофон”. Продовжити речення.

  • На мене незабутнє враження справив епізод …

  • Думаю, що поема Шевченка „ Катерина” так полюбилася народові, тому що …

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності.

На картка виставте самооцінку за урок:

  • Якщо ви вважаєте, що працювали на високому рівні і реалізували себе, обведіть 1-й кружечок.

  • Якщо ви реалізувались неповністю на уроці, обведіть 2-й кружечок.

  • Якщо ви незадоволені своєю роботою на уроці, обведіть 3-й кружечок.



Дата

Прізвище, ім’я




  

VIII. Домашнє завдання. Написати міні-твір „Майбутнє Івася”,

опрацювати зміст і скласти питання (тестові завдання) до поетичного твору „Наймичка”.





ДОДАТКИ ДО УРОКУ


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методична розробка уроку з української мови у 6 класі на тему «Культура...
Мета: Збагатити словник учнів діловою лексикою з метою успішного оволодіння ними діловою документацією, дати поняття про оголошення,...

Тема уроку
Методична мета : Мультимедійний супровід уроку як форма активізації пізнавальної діяльності учнів

Уроку: узагальнення Структура уроку
Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів про походження та розвиток людини. Розвивати у учнів креативність

План-конспект уроку з теми “Природні зони Південної Америки” Мета...
Південної Америки та з’ясувати їх причини. Ознайомити з основними зональними типами ґрунтів, характерними представниками рослинності...

Тема уроку. Узагальнюючий урок за темою «Австралія. Антарктида». Мета уроку
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями знань та умінь по даному тематичному блоку

Тема уроку. Узагальнюючий урок за темою «Австралія. Антарктида». Мета уроку
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями знань та умінь по даному тематичному блоку

Тема. Які властивості має вода. Демонстрація властивостей води
Що ви очікуєте від уроку? А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно висловлювати свої думки; злагоджено працювати...

Уроку
Мета уроку: розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатоатомні системи; ознайомити з класифікацією...

Сьогоднішнього уроку «Побудова діаграм». Побудовані вами на уроці...
Мета уроку: Закріпити вміння І навички учнів при побудові стовпчастих, лінійних, кругових діаграм; ознайомити учнів із сучасною...

Уроку Тема, зміст уроку
...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




b.ocvita.com.ua
Головна сторінка